Kortreist og lokalt

Bilde: Cows! by Rockin’Rita via Flickr (CC BY-ND 2.0)

Er du blant dem som støtter lokale bedrifter ved enhver anledning, eller er du trofast mot supermarkedene med et stort utvalg fra alle verdenshjørner? Det er for tiden mye oppmerksomhet rundt det å handle lokale produkter fra lokale butikker, men er vi egentlig villige til å ofre tilbudene og utvalget på supermarkedene for å støtte lokale bedrifter?

Kortreist er velreist

Det er mye oppmerksomhet rundt kortreist mat, det vil si lokal mat som er produsert i nærheten av der du bor. Salget har virkelig tatt av de senere årene, spesielt etter at bønder begynte å reklamere og ta bestillinger direkte via sosiale medier. Kortreist mat er naturligvis langt mer miljøvennlig enn å importere mat fra utlandet, og det kan være betryggende for mange å vite hvor maten kommer fra. Lokal matproduksjon betyr blant annet mindre transport og dermed mindre utslipp av klimagasser og forurensing. Å handle fra lokale bedrifter gir forbrukeren muligheten til få bedre innsikt i dyrevelferden og hva produktene sprøytes med, slik at du kan være trygg på at du ikke får i deg farlige sprøytestoffer og tilsetningsstoffer. I industribasert jordbruk kan ulike sykdommer spre seg, som for eksmpel salmonella, og munn og klovsyke. Sentralisering og intensivering av jordbruket har dessuten store miljøkonsekvenser som gjødseloverskudd og utarming av områder. Ved å handle lokalproduserte produkter, aller helst i lokale butikker, sparer du miljøet ved å unngå lange bilturer eller leveringer fra nettbutikker. Kortreist mat og mindre intensiv matproduksjon er bedre for dyrene, de lokale bedriftene, miljøet og helsen din.

Bedre kundeopplevelse

Større bedrifter har gjerne en stor kundeserviceavdeling hvor de kan kontaktes via alle slags kanaler, inkludert livechat, Twitter og Instagram. For mindre og lokale bedrifter er det naturlig nok færre ansatte som er dedikerte til oppgaver som kundeservice, og det er gjerne sjefen selv som også tar seg av henvendelser fra kunder. Mindre størrelser på bedrifter fører som regel til raskere og bedre kundeservice, da de ulike avdelingene og ansatte gjerne jobber tett sammen. Dette gir ofte en bedre og mer personlig kundeopplevelse, noe de mange mindre, nye casino 2019 så vel som andre mindre bedrifter har erfart. Som nye oppstartere i en stor casinobransje er det viktig med god kundeservice for å henge med resten av konkurransen. Et annet eksempel er nettbutikker som Etsy, hvor det er et stort fokus på de uavhengige selgerne i form av vurderinger (antall stjerner) og tilbakemeldinger. Hva små og lokale bedrifter, mindre casinoer og individuelle selgere har til felles er at de er fullstendig avhengige av et godt rykte og gode tilbakemeldinger for å klare seg, noe som betyr at kundeservicen på være på topp. Større bedrifter mottar naturlig nok svært mange henvendelser, og disse må kundeservice håndtere på en rask og effektiv måte. Mindre og lokale bedrifter kan som regel ta seg bedre tid per henvendelse, og dermed følge opp kundene på en bedre og mer personlig måte.

Source: Unsplash

Støtter lokalmiljøet

Stadig flere velger lokalt og kortreist over supermarkeder og kjeder. Mange argumenterer likevel med et begrenset utvalg når de forklarer hvorfor de ikke bruker lokale bedrifter mer, men ikke glem at jo mindre man handler lokalt, jo mer begrenset vil også utvalget bli. Lokale bedrifter kan også være mer villige til å gå det ekstra steget for å skaffe akkurat det du er på jakt etter, og kan by på produkter du aldri vil finne i en kjedebutikk. For dem er jobben som regel mer enn bare et levebrød; det er en lidenskap og de er opptatt av å ta vare på kundene sine.