De 5 beste vitaminene for hårvekst

Mange ser på et sunt og friskt hår som et tegn på god helse. Som alle andre deler av kroppen din, trenger håret ditt næring for å vær friskt og å gro.

Faktisk er det mange vitaminmangler som er linket til hårtap.

Selv om faktorer som alder, gener og hormoner spiller de største rollene når det kommer til hår og hårtap, er det også viktig å få i seg riktig næring.

Her lister vi opp 5 vitaminer og 3 andre næringsstoffer som er viktige for optimal hårvekst.

Vitamin A

Alle celler i kroppen trenger vitamin A for å vokse. Dette inkluderer håret ditt, som er det som vokser raskest på kroppen din. Vitamin hjelper også kroppen din med å produsere sebum, som holder hodebunnen din fuktig og håret sunt (kilde).

Dersom du får i deg for lite vitamin A, kan det i verste fall lede til hårtap.

Gulrøtter er en god kilde til vitamin A.

Gode kilder til vitamin A er for eksempel: søtpoteter, gulrøtter, gresskar, spinat og kål.

Vitamin A finnes også i animalske produkter som melk, egg og yoghurt. Tran er også en god kilde.

B-vitaminer

Et av de beste vitaminene for hårvekst er et B-vitamin kalt biotin. Studier viser at mangel på biotin er linket til hårtap.

Spinat er en viktig kilde til biotin.

Selvom biotin brukes av folk som lider av hårtap, er det de som har en biotin mangel som har best resultater. Men å ha biotin-mangel er ganske sjeldent, ettersom det finnes naturlig i mye matvarer, som for eksempel fullkorn, mandler, kjøtt, fisk, sjømat og mørke blader som spinat.

Vitamin C

Vtamin C hjelper kroppen din med å absorbere jern, som er et mineral som er viktig for et sunt hår.

Jordbær er en god kilde til vitamin C.

Vitamin C finner du i blant annet jordbær, paprika og sitrusfrukter.

Kroppen trenger også vitamin C for å produsere kollagen, som er viktig for god hårvekst.

Vitamin D

Vitamin D er linket til økt hårvekst, uten at forskere helt vet hvordan. Her i Norge er det ikke så mye sollys om vinteren, så da er det viktig å få i seg nok av vitaminet.

Tran er en norsk favoritt, og fet fisk er faktisk den beste kilden til vitamin D.

Vitamin E

Vitamin E er en antioksidant, og en studie viser at folk med hårtap opplevde 34,5% økt hårvekst etter å ha tatt vitamin E supplement. Placebogruppen hadde bare en økning på 0,1%.

Solsikkefrø, mandler, spinat og avokado er gode kilder til vitamin E.